Autor: Člověk v tísni o.p.s.
ČEŠI, DĚKUJEM!
Průřezové kategorie - Nejodvážnější počin
Ročník: 13
Zadavatel: Člověk v tísni
Země: CZ
Spíše sociální experiment než klasická kampaň. V čase
fakenews a nenávisti ke všemu cizímu jsme si dovolili společnosti podat důkaz, že
ne všechno cizí je automaticky nebezpečné. Proto jsme nechali
lidi, kterým se dostává rozvojové pomoci od české neziskové organizace Člověk v
tísni, poděkovat v jejich rodných jazycích. A jednotlivá poděkování poté dali
na BILLBOARDY bez překladu, bez loga a bez webové adresy. TRADIČNÍ
OFFLINOVÉ MÉDIUM SE TAK STALO SPOUŠTĚČEM DIGITÁLNÍ KAMPANĚ. Pouze 37 venkovních reklamních ploch stačilo k
tomu, abychom Čechům ukázali, že se nemusí znepokojovat něčím, co neznají.
Ukázali jsme, že cizí nemusí znamenat nebezpečný!
Strategie
Obyčejné „děkuji" bohužel dnes již často nikoho
nezaujme – pokud ale způsob poděkování není kontroverzní. V dnešní
době může být ale kontroverzní dokonce i nápis v cizím jazyce. To byl
také důvod, proč jsme lidi z různých koutů světa, kterým Člověk v tísni
pomohl, nechali poděkovat v jejich rodném jazyce a jejich poděkování
vylepili na venkovní reklamní plochy. Tradiční offlinové médium se tak stalo spouštěčem
digitální kampaně.
Cíl
Spíše sociální experiment než klasická kampaň. V čase
fakenews a nenávisti ke všemu cizímu jsme chtěli společnosti podat důkaz, že
ne všechno cizí je automaticky nebezpečné. Proto jsme nechali lidi,
kterým se dostává rozvojové pomoci od české neziskové organizace Člověk v
tísni, poděkovat v jejich rodných jazycích. A jednotlivá poděkování poté
dali na BILLBOARDY bez překladu, bez loga a bez webové adresy. TRADIČNÍ
OFFLINOVÉ MÉDIUM SE TAK STALO SPOUŠTĚČEM DIGITÁLNÍ KAMPANĚ.
Všechna hlavní
česká média začala diskutovat o tom, kdo skutečně stojí za tajemnými nápisy a co
mají znamenat. Kontroverzní reakce části veřejnosti na sebe nenechaly dlouho
čekat.
Známé osobnosti, politici a influenceři se začali organicky zapojovat do
diskuse. Na sociálních sítích jsme začali konfrontovat negativně
smýšlející část veřejnosti s informacemi o smyslu aktivit a pomoci neziskové
organizace Člověk v tísni.
Na
konci kampaně byly
hlavní myšlenka kampaně a její důvod řádně objasněny dokonce i těm, kteří se
na jejím začátku stali tvrdým jádrem „haters" komunity.
Realizace
Nechali jsme lidi z celého světa napsat poděkování českému národu v jejich rodném jazyce. Jednoduše
jsme je nechali napsat jejich originálním jazykem ČEŠI,
DĚKUJEM! Právě tyto nápisy jsme poté umístili
na billboardy. Abychom oslovili co největší množství lidí, využili jsme i
nástroj BigPlan, který dokáže z volných ploch vybrat ty s největším možným
reachem. Vedle toho v Bistro Agency vytvořili microsite, kde
představili sedm konkrétních příběhů
našich hrdinů, kterým ČvT pomohl.
Po pouhých pěti
dnech kampaň získala takovou pozornost, že o ní informovala veškerá česká hlavní média a
stala se mediálním tématem číslo jedna, čímž se nám mezi
širokou veřejnost podařilo dostat povědomí o konkrétní pomoci Člověka v tísni a
o příbězích reálných lidí, kterým právě Člověk v tísni pomohl.
Výsledek
Kreativní nápad a strategie od Bistro Agency spolus mediálním plánováním této venkovní
kampaně od BigMedia ukázalo, že pouze 37 venkovních reklamních ploch standardních
formátů bigboard a smartboard v Praze,
Brně a Ostravě, dokázalo během pouhých pěti dní vyvolat obrovský zájem
hlavních médií a veřejnosti, se kterou jsme poté mohli dále komunikovat pomocí
online aktivit a sociálních sítí.
Pouze 37 venkovních
reklamních ploch stačilo k tomu, abychom Čechům ukázali, že se nemusí
znepokojovat něčím, co neznají. Ukázali jsme, že cizí nemusí znamenat
nebezpečný!
A hlavně jsme ukázali, že
pomáhat má smysl.
Česká populace čítá 10,56 milionů obyvatel. Naší kampaní jsme celkově dosáhli reache 75 074
675. A to vše při celkovém budgetu 130 000 Kč.