Autor: Publicis Groupe, Leo Burnett Prague
Kurzy první pomoci zdarma díky PENNY
Kategorie podle cíle - Best Conversion Campaign
Ročník: 20
Zadavatel: PENNY Market Česká republika
Země: CZ
PENNY se rozhodlo zdarma Čechům otevřít on-line kurzy první pomoci z dílny záchranáře Marka Dvořáka. Prvotním motivem byla účinná pomoc, kterou několik proškolených zaměstnanců PENNY poskytlo přímo na prodejnách zákazníkům. Dalším impulsem pak byly získané údaje záchranných služeb o první pomoci, které prokázaly, že nejčastěji je potřeba ji poskytnout nikoli při katastrofách, ale v běžném životě. Doma. A těm, které máme nejradši.
Vlastní průzkum pak prokázal, že většina lidí zásady první pomoci nezná. Pokud by ale měli možnost, kurzy by si rádi udělali. PENNY se proto rozhodlo k odvážné akci: propojit data a emoce do velké integrované kampaně, která přiměla Čechy k činu: stáhnout si kurz první pomoci. Zdarma díky PENNY.

Cíl
Cílovou skupinou byla široká veřejnost napříč věkovými i socioekonomickými skupinami – protože první pomoc může potřebovat kdokoliv, kdekoliv. Díky kombinaci celonárodní mediální kampaně a silné přítomnosti na sociálních sítích se nám podařilo zasáhnout více než 17 milionů kontaktů.
Stanovený cíl – 50 000 úspěšně vyplněných kurzů první pomoci – jsme překonali o neuvěřitelných 30 %. Kurz si tak absolvovalo přes 65 000 Čechů, kteří jsou teď lépe připraveni pomoci, až o to opravdu půjde.
To není jen výsledek kampaně. To je reálný dopad na životy lidí.
Strategie
Naším cílem nebylo jen mluvit o důležitosti první pomoci – ale aktivně přimět lidi, aby se ji skutečně naučili. Proto jsme zvolili strategii, která spojila silný emoční impuls s praktickou akcí.
Nejprve jsme vyvolali pozornost emotivním spotem režisérky Alice Nellis, který ukázal, že pomoc blízkým je tím nejdůležitějším. Následně jsme lidem nabídli konkrétní řešení: bezplatný kurz první pomoci dostupný všem.
Mediální mix spojil celoplošné kanály (TV, kino, print) s digitální kampaní a výrazným zapojením sociálních sítí – kde důvěryhodnost a dosah posílil MUDr. Marek Dvořák jako ambasador celého projektu.
Využili jsme silný insight – že téměř polovina lidí by se kurzů účastnila, kdyby byly zdarma – a PENNY tuto překážku reálně odstranilo. Strategií tedy bylo nejen vzbudit emoci, ale okamžitě přeměnit pozornost ve skutečnou změnu a záchranu životů.
Realizace
Kampaň běžela v TV, kinech, printu, na sociálních sítích i v médiích.
Emotivní kampaňový spot režisérky Alice Nellis připomněl všem Čechům, že dělat první poslední pro své milované nestačí. Nejdůležitější je umět poskytnout jim první pomoc, když to potřebují. A díky PENNY tu možnost teď mají zcela zdarma.
Kampaň pravidelně promoval na svých sociálních sítích známý a oceňovaný záchranář Mudr. Marek Dvořák, kde získala další statisíce pozitivních reakcí.
Inovativnost
Základem kampaně byla tvrdá data od těch, kteří se záchranou životů skutečně zabývají – záchranářů. Právě oni potvrdili, že nejčastěji dochází k život ohrožujícím situacím v běžném prostředí: doma (více než 40 %), na vycházce, na výletě nebo na chatě. Místa, kde jsme všichni.
Zajímalo nás, jak jsou na tom Češi s připraveností. Výsledky průzkumu byly alarmující:
Jen 15 % lidí si věří, že by dokázali poskytnout první pomoc
Více než polovina nikdy neabsolvovala žádný kurz
A přesto – téměř 50 % lidí by se kurzu rádo zúčastnilo, pokud by byl zdarma
PENNY proto přešlo od slov k činům. Jako první a dosud jediná značka v Česku nabídlo veřejnosti bezplatné kurzy první pomoci, a to nejen symbolicky, ale s cílem reálně zvýšit počet lidí, kteří v krizové situaci nezaváhají.
Odvaha
Kampaň se záměrně nebála využít silného vizuálního podnětu a těžkého tématu – bez cenzury, bez zlehčení, bez iluzí. Byla to výzva k empatii a akci, která mohla být pro některé diváky možná až příliš emotivní. Ale právě to způsobilo, že kampaň neskončila jen u našich kampaňových kreativ, ale pokračovala v diskuzích, v médiích a hlavně v životech lidí.
PENNY touto kampaní ve své misi pomáhat zachraňovat životy rozhodně neskončilo. Jen před pár dny skončila druhá vlna této kampaně, tentokrát zaměřená na první pomoc dětem. Více najdete na www.penny.cz/prvni-pomoc