Autor: Triad Advertising s.r.o.
Zkuste být rychlejší než IKEA
Kategorie media & insight - Nejlepší využití real-time marketingu
Ročník: 14
Zadavatel: IKEA
Země: CZ, SK
Zkuste si vzpomenout, kdy jste naposledy sdíleli nebo komentovali příspěvek na Facebooku. Je to pár dnů, týdnů, měsíců? Aktivita uživatelů se na této sociální síti každoročně snižuje a přesouvá se na Instagram nebo do soukromých zpráv.
Zábava, kvůli které lidé na Facebook chodili, je pryč. Místo toho jsou často zasahováni nerelevantní reklamou a inzerenti mají na zachycení pozornosti uživatele stále méně času.
Proto se IKEA rozhodla najít řešení, jak zábavný obsah na Facebook zase dostat.
Víme, že lidé chtějí být stále v obraze a zajímají se o lokální i celosvětové novinky.
Proto jsme s IKEA rozvinuli koncept reakčních postů, kterými navracíme komunikaci na Facebooku ztracené kouzlo. Klíčem úspěchu této komunikace je její aktuálnost, rychlost zpracování a téma. V čase 2 hodin vytvoříme, vypublikujeme a mediálně podpoříme příspěvek, který reaguje na aktuální dění. A zároveň vtipně propaguje konkrétní produkt z naší nabídky.
Výsledek vidíme okamžitě. Lidé na posty reagují, sdílí je a komentují. U této kategorie postů evidujeme 20x vyšší počet reakcí než u obvyklého obsahu a s tím související až 60% podíl organického dosahu v čase, kdy na Facebooku je standard 1,6 %.
Strategie
IKEA je dlouhodobým lídrem v segmentu nábytku a aspiruje na pozici trendsettera v celé oblasti bydlení. Našim cílem bylo pozici trendsettera vybudovat i v online prostředí a sociální sítě jsou na to díky své rychlosti skvělým prostředkem.
Kromě toho bychom v duchu mise IKEA “Better life every day” chtěli, aby se lidé dobře cítili nejen v našich obchodech, ale i při brouzdání vodami sociálních sítí.
A jelikož má IKEA téměř 100% povědomí o značce, můžeme si dovolit místo každodenního boje o pozornost komunitu bavit a budovat očekávání, co si IKEA připraví za další reakci příště.
Cíl
Při realizaci postů nezačínáme u značky a jejích komunikačních potřeb, ale u lidí.
Pokud chceme opravdu pobavit a do pár hodin reagovat na konkrétní událost, nemůžeme začít přemýšlet tak, jak značky většinou sociální sítě využívají - v klasickém plánování, který produkt je aktuálně v akci nebo kterou kampaň chceme podpořit. Pro reakční posty nevyužíváme ani populární “kalendářové” plánování reakcí - protože koho zajímá, že dnes je světový den vody.
Namísto toho sledujeme naši cílovou skupinu. Zajímají nás témata, která řeší a o čem se baví - udržujeme se stále v obraze, ale nereagujeme za každou cenu. Na reakční posty neexistuje žádná kvóta, kolik jich musí během měsíce či roku vzniknout - jedinou podmínkou je, aby v postu byla vidět podobnost s IKEA produkty (v čemž nám ovšem velmi napomáhá, že jich je víc než 50 000).
Realizace
Při vytváření reakčních postů závodíme s časem.
Snažíme se je vytvořit, schválit a vypublikovat klidně i v průběhu 2 hodin. Proces realizace je proto otevřený všem - s nápadem může přijít od copywritera po developera kdokoliv na straně agentury. Nebo i kdokoliv z IKEA týmu. Core tým (social media člověk, account manager a klient) je nastavený na to si nápad rychle schválit a začít ho realizovat.
Rychlosti zpracování napomáhá i minimalistický design vizuálů, který je pro IKEA typický. Abychom dosáhli co nejvyššího organického reache, používáme vždy formu statického obrázku, který lidé nejvíce sdílejí.
Dostáváme tak k velkému počtu lidí nejen povědomí o IKEA jako o ukázkově komunikujícím brandu, ale zároveň nenásilnou formou představujeme vždy vybraný produkt, který má v postu hlavní roli.
Výsledek
Reakční posty dosahují oproti běžným postům nadstandardních výsledků.
- Až 20násobek interakcí oproti běžnému obsahu, který IKEA publikuje.
- Průměrně 60% podíl organického šíření vůči 40% podílu placené podpory (průměr na Facebooku je 1,6 %)
- Úsporu až 400 € mediálních nákladů na post díky šíření
- Převahu pozitivního sentimentu jak na reakční posty, tak ke značce (negativní komentáře se téměř nevyskytují)
- pozornost lifestyle i marketingových médií (min. 8 výstupů o reakčním marketingu IKEA, o kterých víme)
Reakční posty ale především budují pro IKEA pozici trendsettera. Nejen že baví naše zákazníky, ale také inspirují český trh k inovativnímu přístupu k sociálním sítím.