Autor: Marketup

Fair Play

Kategorie podle cíle - Best Consideration Campaign

Ročník: 20

Zadavatel: Fosfa

Země: CZ

V posledních letech data ukazují zhoršující se duševní zdraví dětí a mladých. Dle Národního ústavu duševního zdraví mělo po pandemii přes 40 % mladých příznaky deprese a téměř polovina trpěla úzkostmi. Počet hospitalizací kvůli poruchám příjmu potravy vzrostl dle ÚZIS od roku 2020 o třetinu, ČSÚ eviduje i nárůst sebevražd.
Do této situace vstoupily Letní olympijské hry 2024 v Paříži. Fosfa, jako partner Českého olympijského týmu, v nich viděla víc než jen sponzoring. Cílem bylo navázat na hodnoty olympismu, které sdílí – jako ÚCTA, RESPEKT, DISCIPLÍNA, DŮVĚRA a PŘÁTELSTVÍ – a ukázat je mladým jako cestu k mentální odolnosti a osobnímu růstu. Tyto hodnoty nejsou jen sportovní, ale i životní.
Ústředním heslem kampaně se stalo: „Na hřišti i mimo něj, pojď do toho fair play.“ Hlavními tvářemi bylo 6 dětí – vítězů Fosfa Sport Awards 2023, z nichž každý se stal ambasadorem jedné hodnoty pro rok 2024.

Cíl

Hlavním cílem kampaně bylo ukázat sport a olympijské hodnoty jako efektivní cestu k posílení mentální odolnost dětí a mladých. Záměrem bylo motivovat rodiče k aktivní podpoře sportovních aktivit svých dětí a chápání sportu v širších souvislostech – nejen jako pohybové aktivity, ale i cesty, jak u nové generace podpořit mentální odolnost a chování s ohledem na hodnoty fair play.

Strategie

Kampaň vycházela z poznání, že duševní zdraví mladých vykazuje zejména v posledních letech negativní trend. Na to navazovalo sdělení propojující sport dětí s olympijskými hodnotami. Klíčovým komunikačním prostředkem byly mediální výstupy v podobě silných příběhů a faktů, které upoutaly pozornost veřejnosti i novinářů. Komunikační mix zahrnoval mimo jiné TV spoty s mladými sportovci jako protagonisty. Vedle toho jsme zapojili online komunikaci v různých formátech. Zapojení lokálních sportovních klubů pomohlo zajistit dlouhodobý efekt kampaně.

Realizace

Ústřední spot kampaně vznikl ve spolupráci s mladými sportovci, kteří hovořili o hodnotách, jež je motivují. Šest výjimečných sportovců se stalo tváří kampaně, která se objevila nejen v TV spotu, ale i v digitálních formátech, na sociálních sítích a ve sponzoringu během olympijských her. Spojujícím prvek kampaně bylo “fair play”: téma, které se prolínalo celou komunikací a provázalo ji také s Olympijskými hrami Paříž 2024 (přičemž Fosfa je partner Českého olympijského týmu 2020-2028). Šest sportovců resp. protagonistů kampaně dostalo dokonce možnost Olympijské hry ve francouzské metropoli osobně navštívit a nechat se inspirovat jejich atmosférou.
Zde vizuály kampaně včetně spotu a backstage videa:
https://www.behance.net/gallery/203552417/Kreativni-koncept-kampane-Fair-Play

Inovativnost

Kampaň byla jedinečná svou naprostou absencí komerčních cílů i herců ve spotu. Opírala se o výjimečné mladé sportovce, jejich autentické příběhy, reálné statistiky a silnou mediální strategii. Tím se lišila od klasických marketingových kampaní a přitáhla pozornost nejen rodičů, ale i odborníků na duševní zdraví a sport.

Odvaha

Kampaň se vydala neprozkoumanou cestou s čistým důrazem na společenskou změnu. Byla odvážná v otevřeném pojmenování problému duševního zdraví teenagerů a v prosazování sportu jako klíčového řešení. Riskovala, že osloví pouze úzkou skupinu rodičů, ale nakonec rezonovala celospolečensky a ukázala, že sport může být zásadním faktorem pro výchovu dětí.