Autor: Robert Chmelař
Bohemia Energy – Peníze, co nikdo nechce
Průřezové kategorie - Nejlepší velká kampaň
Ročník: 13
Zadavatel: Bohemia Energy
Země: CZ
Stop zbytečnému vyhazování peněz. To byl výchozí bod
kampaně „Peníze, co nikdo nechce“. Často totiž platíme za stejnou službu více
peněz, než je nutné. A tak jsme vymysleli nestandardní kampaň, u které by lidi
přemýšleli a museli si najít potřebné informace. Protože, jakmile do něčeho
investujete svůj čas, více vám na tom záleží a lépe si vše zapamatujete.
V první fázi nikde nebyla zmiňována značka klienta –
na webových stránkách www.penizeconikdonechce, na facebookovém profilu ani na plakátech. Především se však
v ulicích objevily (také nebrandované) fialové kontejnery, ne na tříděný
odpad, ale „na peníze“. Dobře zvolený claim „peníze, co nikdo nechce“ přitáhl
oprávněnou pozornost. Tu podpořili i influenceři a PR aktivity. O kampani se
začalo mluvit a byl čas začít s brandingem. Byly nasazeny televizní a
radiové spoty, posílena online a PR kampaň.
Čísla mluví za vše. Posuďte sami: 7 800 000
unikátních uživatelů osloveno online kampaní, přes 200 000 unikátních návštěv
na interaktivním webu, 5 000% nárůst smluv uzavřených online…
Díky kampani „Peníze, co nikdo nechce“ si spousta lidí
uvědomila, kolik peněz navíc vynakládá pro placení energií a že to vůbec není
potřeba.
Strategie
Lidé účty za energie často neřeší a jsou k tradiční
komunikaci energetických firem slepí. Vždyť elektřinu mají, plyn taky, zaplatí
je inkasem nebo přes SIPO a nic víc nepotřebují.
Vyvolejme v lidech zvědavost a řekněme jim, že
přicházejí o peníze. Přimějme je zastavit a zpozornět. Řekněme jim, že mohou
ušetřit a že to vůbec nemusí být zanedbatelná částka. A že tyto peníze mohou
využít smysluplněji.
Ukažme jim to jinak, než opakováním klišé „s námi
ušetříte“ a nákupem prostoru v televizi a na internetu, po kterém si
můžeme složit ruce do klína a čekat, jak kampaň dopadne.
Řekněme lidem, že je jednoduché provést změnu dodavatele
elektřiny či plynu. Že je to stejně prosté jako změnit lékaře, banku nebo
mobilního operátora.
Ukažme
jim, že stačí zajít na web www.penizeconikdonechce.cz, kde
si mohou spočítat roční úsporu pro dům nebo byt.
Cíl
Věděli jsme, že chceme jinou kampaň, žádná velká loga a
prázdné slogany. Chtěli jsme jít netradiční cestou, proto jsme hledali
netradiční způsoby. První nebrandovaná vlna měla vzbudit zájem o téma a
nastolit otázku, co je to za peníze, co nikdo nechce. A netradiční způsob si
žádá netradiční média – fialové kontejnery na peníze se ukázaly být tím
správným nosičem. S podporou PR a influencerů jsme vzbudili dostatečnou
pozornost. Vše jsme doplnili nezávislým webem, kde byly k dispozici
potřebné informace. Až dosud nikde nezaznělo jméno klienta. Získali jsme to, co
jsme první vlnou chtěli docílit – přitáhnout pozornost k tématu, možnému
nadbytečnému utrácení peněz za energie a přimět lidi k návštěvě webu www.penizeconikdonechce.cz.
Mohli jsme tedy přistoupit k dalšímu kroku – ve
druhé fázi jsme se ke kampani „přiznali“, vysvětlili, co je to za peníze a jak je
lidé mohou získat. Tato vlna byla mediálně nejsilnější, použili jsme TV, rádio,
posílili přítomnost v online prostoru.
V poslední fázi kampaně jsme lidem ukázali, že
s penězi „navíc“ mohou udělat něco dobrého. Tím jsme chtěli podpořit i
dobré jméno klienta. Každý týden jsme vylosovali příběh, kterému jsme věnovali
peníze, co nikdo nechce. Příběh jsme zveřejnili na sociálních sítích. Opět se na
webu zvedl počet unikátních uživatelů a zvýšil se počet uzavřených smluv
online.
Naše strategie ukázala, že kampaň na dodavatele energie může být nečekaná, nestandardní a netradiční, a
přesto dobře vnímaná a naplňující nastavené cíle.
Realizace
První fáze kampaně byla bez brandingu, mediálně nevelká s malými
investicemi. K popelnicím na tříděný odpad či hypermarketům jsme rozvezli
fialové kontejnery. Vylepili plakáty, na chodníky vymyli odkaz na web a
samolepkami olepili odpadkové koše. Zveřejnili jsme nebrandované video na
YouTube, rozjeli Facebook. Cílem bylo vzbudit rozruch a druhotně přivést lidi
na web. O mediální podporu se postarali i influenceři svými posty
s fialovými popelnicemi. PR články byly ve zpravodajském stylu. Ve druhé fázi jsme vše propojili se značkou Bohemia
Energy. Nasadili jsme TV a rádiospot. Pokračovali jsme v online
kampani. Využili jsme i aplikaci v HbbTV, kde si lidé mohli spočítat
úsporu přímo z gauče bez nutnosti zapínat počítač. Ve třetí fázi jsme kampaň realizovali především
v online prostoru.
Výsledek
Přiměli jsme širokou veřejnost přemýšlet o tom, kolik
peněz platí dodavatelům energií. Speciálně zřízený web www.penizeconikdonechce.cz navštívilo po dobu kampaně od září do prosince 2017 přes
200 000 unikátních uživatelů. Ty, kromě fialových kontejnerů, oslovila buď
online kampaň (zobrazena 7,8 milionu unikátních uživatelů), sociální sítě (3,3
milionu lidí osloveno přes YouTube, 800 tisíc přes Facebook), aplikace HbbTV
(aktivně ji využilo 10 tisíc osob) nebo klasická média (TV spot vidělo téměř 6
milionů lidí, rozhlasový spot slyšel více než 1 milion osob) doplněná o PR
aktivity, se kterými se mohlo setkat až 2,5 milionu lidí.
Především jsme však oslovili spoustu nových zájemců o
změnu dodavatele energie. Našemu klientovi vzrostl počet uzavřených smluv
online o 5 000 %!