Autor: WAVEMAKER Czech s.r.o.
Šestice mladých ve vedení největší české banky
Kategorie podle cíle - Best Conversion Campaign
Ročník: 20
Zadavatel: Česká spořitelna, a.s.
Země: CZ
V ČR je průměrný věk manažera 50 let (Deloitte). Management České spořitelny tvoří převážně generace X, což odpovídá potřebě zkušeností pro řízení velkých týmů a financí.
Mladí sice postrádají desítky let zkušeností, ale disponují digitálním komfortem, všeobecným přehledem, nebojí se projevit svůj názor, a co je možná nejdůležitější, mají energii měnit věci k lepšímu. Jediné, co potřebují, je ta správná příležitost.
ČS proto spustila projekt „Future Mindset Board.“ Ten měl za úkol vybrat 6 kandidátů, kteří by po dobu jednoho roku stínovali vedení největší české banky a podíleli se na celkové strategii do roku 2030.
Hrdiny kampaně byly 3 historické postavy v moderním pojetí, které jako mladí dokázali velké věci, doplněné o jednoho z nejznámějších mladých lidí v ČR, Karla „Kovyho“ Kováře.
A výsledky? 2 488 přijatých CV během jednoho měsíce, z kterých bylo vybráno 6 nejlepších.
Aktivitu ocenila celá řada lidí především na LinkedInu a hodnota získaného PR byla odhadnuta na 4,9 mil. Kč (AVE).
Iniciativa sklidila obrovský zájem i od ostatních manažerů ČS, a z finální šedesátky dostalo nabídku práce několik dalších. Kampaň také zvýšila zvažování ČS jako banky mezi mladými o 12 %.

Cíl
1. získání šestice šikovných uchazečů s chutí něco změnit do programu stínového představenstva České spořitelny. KPI 600 přihlášek za měsíc bylo stanoveno na základě běžného objemu získaných CV za 3 měsíce
2. zvýšit consideration mezi mladými (= zvažování ČS jako banky)
Strategie
Kreativní koncept byl postavena na myšlence, že „Mladí hýbou světem, když se jim věří.“ Každá ze tří historických postav komunikovala, jak zásadně ovlivnila svůj obor, a o nabídce příležitosti změnit fungování největší české banky. Jednoduché loopy postav, nastylované do oděvů dnešních mladých lidí, fungovaly podobným způsobem jak na sociálních sítích (YouTube, Instagram, Facebook, TikTok) tak na digitálních CLV v MHD, obchodních centrech a na nádražích. Tedy přesně na místech, kde se dnešní mladá generace pohybuje.
Kovy jako „současná“ postava, myšlenku dále rozvíjel. Projekt se mu natolik zalíbil, že se stal jeho ambasadorem, a s projektem je spojený i v současné době. Kromě úvodních videí, které vyzývaly k přihlášení, byl součástí i náborového procesu (např. dával přihlášeným návod, jak zaujmout pomocí video medailonku), vytvářel výstupy se současným předsedou představenstva, Tomášem Salomonem, a podílel se i na dalším obsahu spojeným s kampaní.
Kampaň byla rozdělena do 2 fází – náborová (září 2024), s cílem získat potřebná CV, a image (říjen-listopad), která o projektu dále mluvila a lákala lidi na web a sociální sítě, kde se mohou dozvědět více. Zapojila se i celá řada ambasadorů ČS: od Mikýře, Chilli nebo například Shluk buněk. Každý mluvil stylem jemu blízkým, vždy však konzistentním s hlavní kampaní.
Těsně před startem první fáze došlo ke spuštění nového instagramového účtu ČS, „Silnější budoucnost.“ Jedno z prvních videí na profilu, collab mezi Mikýřem a Kovym, nasbíralo přes 22 tis. reakcí a stalo se nejúspěšnějším placeným postem České spořitelny za její pětiletou historii v influencer marketingu. FMB tak pomohl nastartovat další projekt zaměřený na mladé.
Realizace
Již po pár dnech kampaně bylo zřejmé, že veškerá očekávání budou naplněna. Z více než 36 000 návštěv začalo 9 835 lidí vyplňovat přihlašovací formulář, proces dokončilo 2 488.
Od začátku bylo jasné, že náborový proces musí být jedinečný a udělat na kandidáty dojem. Vzhledem k obrovskému množství zaslaných CV nebylo možné dělat se všemi osobní pohovor, naštěstí technologie pomohly.
620 z nich bylo pozváno na pohovor s AI. 110 lidí mělo pohovor s HR, které vybralo 60 nejlepších, a pozvalo je na „hackaton,“ kde na cestě do Kutné Hory a zpět měli (spolu s Kovyho pomocí) před 12 assessory předvést, jak dokážou řešit zadané úkoly, a svá řešení odprezentovat přímo boardu ČS.
18 nejlepších se dostalo na pohovory s boardem, který si vybrali šestici, s kterou bude v následujícím roce spolupracovat.
Inovativnost
Projekt „Future Mindset Board“ byl velmi odlišný od standardních kampaní v několika klíčových aspektech. Měl totiž unikátní koncept. Samotná myšlenka stínového představenstva složeného z mladých lidí, kteří přímo ovlivňují strategii banky, je v korporátním prostředí progresivní a jednalo se o úplně první takový projekt v ČR.
Namísto tradičního náboru byl vyvinut proces s důrazem na „Customer Experience“ uchazeče. Pro efektivní zpracování byly využity pokročilé metody, jako jsou AI pohovory pro předvýběr kandidátů. Vrcholem inovace byl unikátní „hackaton“ ve vlaku do Kutné Hory, který umožnil netradiční poznání uchazečů.
Kampaň inovativně propojila firemní cíle s širším společenským tématem zapojení mladých hlasů, což vedlo k širokému mediálnímu ohlasu.
Odvaha
Samotná realizace projektu „Future Mindset Board“ vyžadovala značnou odvahu a ochotu podstoupit rizika. Bylo odvážné svěřit mladým lidem bez předchozích zkušeností v bankovnictví přímý vliv na strategii České spořitelny. Rizikem bylo zpochybnění kompetencí nebo nepochopení záměru interně i externě. Toto riziko jsme eliminovali pečlivým výběrem, jasnou definicí rolí a silnou podporou ze strany představenstva.
Využití AI pohovorů v takovém rozsahu bylo novinkou a neslo riziko technických problémů či negativního vnímání uchazeči. Stejně tak „hackathon” ve vlaku nebo osobní pohovory s boardem v neformálním prostředí byly odvážným krokem, který mohl působit neprofesionálně. Rizika jsme minimalizovali důkladným testováním, transparentní komunikací a zaměřením na pozitivní uživatelskou zkušenost.