Tato kampaň byla archivována.

Autor: Skanska Reality

Skanska Reality – HBS: Panelstories

Kategorie media & insight - Nejlepší využití engagementu

Ročník: 13

Zadavatel: HBS: Panelstories

Země: CZ

Jedním z hlavních témat Skanska Reality je ekologický
přístup k přírodě. Výzvou bylo překonat všeobecnost tohoto medializovaného
tématu a najít formu, která zaujme. Inspirace přišla od J. A. Komenského, který
razil pravidlo názornosti, tzn. učení hrou. Nechtěli
jsme pouhá reklamní sdělení a prázdné proklamace, ale edukovat a ukázat, jaký vliv na přírodu má spotřební chování, nakolik
Skanska bere ohled na environmentální politiku a společenskou zodpovědnost. Zrodil
se nápad vytvořit nové „médium“, které bude CS oslovovat jinak, umožní edukaci
pomocí zkušenosti a zážitku. Vznikly tak „edukační panely“= 6 edukačních
interaktivních panelů (témata: plýtvání vodou, šetření energií, udržení
biodiverzity, zamoření odpady atd.) v podobě ikonického Skanska „domečku“,
které umožnily lidem, poučnou a poutavou formou, uvědomit si odpovědnost vůči
přírodě a dopady našeho chování na ni. Panely jsme po týdnu umístili na 4 top lokace
v Praze s doprovodem hostesek. Výsledek byl nad očekávání - panely zhlédlo cca 60.000
lidí, 10.000 si je vyzkoušelo a 421 zaujalo natolik, že vyplnili dotazníky se
svými názory a hodnocením. Dle výzkumu dunnhumby
atributy Skanska, provázané
s ekologií, vzrostly o 38%.

Strategie

Proklamace společností o tom, jak se snaží budovat lepší
svět a chránit přírodu, jsou pro drtivou většinu lidí prázdná slova a nefungují
– speciálně pak ve formě reklamních inzerátů nebo TV spotů … Snaží se přesvědčovat,
ale chybí jim potřebná relevance a uvěřitelnost, nemají schopnost lidi vyburcovat…



Klíčem k zaujetí lidí je získaná zkušenost, prožitek
a interaktivita. Uplatnění Komenského hesla „učení hrou“, tedy edukace opřená o
poznání věcí a jevů, o smyslové nazírání, o přímou zkušenost.



Chtěli jsme proto po vzoru vzdělávacích science center
vytvořit možnost získání poutavých zážitků a zkušeností, které proniknou přes všeobecnou
hradbu nezájmu a ignorace tohoto tématu.



Tato možnost byla formou nového média, kde lidé nebudou
pouze pasivními posluchači, ale aktivními hráči a sami si v reálu
vyzkouší, zažijí a otestují dopady lidské činnosti na přírodu.

Cíl

Inspirováni zážitky ze science center, jsme vymysleli
interaktivní edukační panely, na kterých si mohou lidé vyzkoušet a osahat
působení člověka na své okolí. Panely v počtu 6 kusů demonstrují všechna
důležitá témata ekologie a vlivy lidí na přírodu (plýtvání vodou, šetření energií,
udržení biodiverzity, zamoření odpady apod.) Pomocí živých prvků na panelech jako
jsou dotykové obrazovky, tekoucí voda, nabíjení energetických článků a kvízy,
jsme inspirovali lidi k zamyšlení nad tím, zda není lepší občas schody
vyběhnout místo využití výtahu nebo zda lépe nehospodařit s užitkovou
vodou.



Panely jsme pak umístili v týdenních turnusech v Praze
na 4 místa s velkým výskytem lidí a na místa, která lidé rádi navštěvují.





 Spojením obou těchto komponentů – nabídnutí reálných
edukačních zkušeností a zážitků pro co nejvíce lidí – jsme chtěli aktivaci
poskytnout maximální míru účinnosti a efektu.




Realizace

Klíčové body pro vlastní exekuci byly dva:



a)    
Výběr ekologických témat, jejich
ztvárnění a převedení do interaktivní formy a nadesignovaní panelů. V této
fázi těžiště projektu leželo na bedrech klienta s podporou ze strany
agentury a IQlandie. Následovala vlastní výroba, montáž, testování materiálů a
funkčnosti jednotlivých elementů. Zde se jako sázka na jistotu ukázala volba
společnosti LabyrinIE.



b)    
Výběr exkluzívních lokalit a náročná
lokační vyjednávaní s vlastníky pozemků, kam jsme chtěli panely umístit
(Anděl, Karlín, Pankrác, náměstí Míru).



U panelů pak byl tým hostesek, který lidem asistoval a
vysvětloval funkci panelů, distribuoval edukační letáky a sbíral hodnocení,
odpovídal na případné dotazy a zprostředkovával zpětnou vazbu.

Výsledek

Úspěch předčil naše očekávání – během 4 týdnů expozice (v
každém týdnu ve dnech v Po-Čt) v r. 2017 dle monitoringu hostesek
panely zhlédlo na 60.000 lidí, 10.000 si je reálně vyzkoušelo a 421 navíc
zaujalo natolik, že vyplnili dotazníky se svými postřehy, názory a hodnocením.
V hodnocení byla tato aktivita bodována známkou 1,8 ze škály 1-10,
kde 1 je nejlepší hodnocení/10 nejhorší.



Kampaň získala velký ohlas nejen mezi lidmi, ale byla
hodnocena velmi pozitivně i na straně klienta. Skanska dokonce registruje zájem
dalších subjektů o zapůjčení panelů na jejich edukativní eventy (např.
Evolution Festival).



Panely rozhodně přispěly ke snaze společnosti Skanska
změnit nazírání společnosti na ekologická témata a dokumentovat její závazek
budovat nové domovy pro lidi šetrně a udržitelně.