Autor: Adison

Celé Česko hraje forte!

Průřezové kategorie - Nejlepší nekomerční kampaň

Zadavatel: Unie orchestrálních hudebníků ČR

Země: CZ

Unie orchestrálních hudebníků potřebovala podnítit diskusi o financování veřejných kulturních institucí a dostat téma na stůl ministra kultury. Cílem kampaně Hraju forte bylo aktivizovat profesní komunitu a získat pozornost médií. Pod hlavičkou nově vzniklé iniciativy Nenechme kulturu utichnout jsme vybudovali téma a hráli forte na happeninzích v celé ČR. Zásah byl 56 mil., 20x jsme byli v TVR.Orchestry a veřejné kulturní instituce se dlouhodobě potýkají s nedostatkem financí a připravovaný zákon by podfinancovanost ještě prohloubil. Apel na ministerstvo kultury nevedl k diskusi, a proto se odborová Unie orchestrálních hudebníků rozhodla na situaci upozornit. Abychom dostali téma do agendy MK, museli jsme zaujmout širokou veřejnost. Vytvořili jsme iniciativu Nenechme kulturu utichnout. Aktivizovali jsme jednotlivé orchestry a spustili kampaň Hraju forte v médiích a SOME. Abychom udrželi pozornost médií 4 týdny, kampaň jsme fázovali. 1) Budování tématu, média, SOME, oslovování poslanců. 2) Happeningy v regionech a finální na hl. nádraží v Praze. Výsledek: 20+ TVR a kum. zásah 56 mil.

Strategie

Věděli jsme, že primárně cílíme na politickou reprezentaci, ale k vytvoření politického tlaku a získání pozornosti masových médií potřebujeme zjednodušit téma pro širokou veřejnost a profesní komunitu. Pro veřejnost je téma složité, vážná hudba vzdálená a odbory nerezonují pozitivně. Komunikaci jsme nechtěli vést agresivně.
Abychom dokázali udržet pozornost médií po 4 týdny, členili jsme kampaň do dvou fází. Vybudovali jsme téma a poté přešli do aktivizační fáze, kdy jednotlivé orchestry vyjadřovaly podporu kampani prostřednictvím happeningů.

Vznik iniciativy Nenechme kulturu utichnout fungoval jako aktivizační moment 1. fáze kampaně, kdy jsme vybudovali téma v médiích pro širokou veřejnost.

Ve 2., aktivizační fázi jsme využili kreativní koncept Hraju forte! a sílu sjednocených orchestrů na 20+ happeninzích po celé ČR.

V kampani jsme využili velkou škálu komunikačních kanálů, které jsme z velké části získali zdarma (reklamní spend celé kampaně byl 30 000 Kč). Jednalo se konkrétně o zpravodajství, FB, IG, web, merch pro hudebníky, osobní komunikace se stakeholdery, e-mailing a další.

Cíl

Orchestry a veřejné kulturní instituce se potýkají s nedostatkem financí a připravovaný zákon o veřejné kulturní instituci by podfinancovanost ještě prohloubil. Proto se odborová organizace Unie orchestrálních hudebníků rozhodla na situaci upozornit. Cílem kampaně bylo získat pozornost médií a tím vytvořit lepší podmínky pro jednání s Ministerstvem kultury. Předpokladem bylo zapojení jednotlivých orchestrů.

Cílové skupiny:
1. Ministerstvo kultury + poslanci (PA aktivity)
2. Profesní komunita
3. Široká veřejnost

Realizace

Vytvořili jsme silný kreativní koncept Hraju forte!, který využívá italskou terminologii a hravým způsobem zjednodušil složitou problematiku financování veřejných institucí.
V rámci komunikace jsme nechtěli být agresivní, přesto důsledně a pro veřejnost srozumitelně předložit naše požadavky.
Ukázka:
Hraju forte!
Nestačí jen slibovat dolce!, Přístup ministerstva? Tragico!

Důležitým prvkem byla aktivizace jednotlivých regionálních orchestrů v rámci vznikající iniciativy Nenechme kulturu utichnout, která nám slouží jako komunikační značka. Sjednocení orchestrů a profesní komunity proběhlo ještě před startem kampaně pomocí emailingu. V kampani už stály jako jeden muž a znásobily tím její efekt.

Výsledek

1. Ministerstvo kultury + poslanci (PA aktivity)
3 vyjádření Ministerstva kultury a uskutečnění 2 schůzek s ministrem, podpora Zaorálka, Kalouska, Jermanové

2. Profesní komunita
Sjednocení a zapojení orchestrů – 21 happeningů
SOME: oslovení 350 000 lidí s engagementem 21 000, což je 29x vyšší než podobné FB stránky (data z FB). Videoobsah, který byl primární, sledovali lidé celkem 539 hodin.

3. Široká veřejnost
122 mediálních výstupů – 20+ výstupů v TVR
156 GRP
Kumulovaný zásah 56 767 767
123 495 450 Kč AVE

V období kampaně jsme dosáhli trojnásobného pokrytí tématu v médiích oproti podobné iniciativě Status umělce.