Autor: Wavemaker, POGGERS (Czech News Center), BBH London

Mentos Fizzooka

Kategorie podle cíle - Best Consideration Campaign

Ročník: 20

Zadavatel: Perfetti Van Melle

Země: CZ

Kampaň Mentos Fizzooka značky Mentos inovativně oživila pro mladé všem známý experiment Mentos & cola a ukázala, jak efektivně a originálně adaptovat globální strategii pro 20 trhů na specifické podmínky ČR. S insightem, že jde o celosvětově známý fenomén a Gen Z žije gamingem, jsme tyto dva světy strategicky spojili. Cílem kampaně bylo zvýšit zájem a zvažování nákupu Mentos u cílové skupiny mladých dospělých, kteří značku sice znají, ale potřebují nový impuls pro její vnímání jako relevantní a zajímavé. A to vše za 2 týdny! Kampaň přenesla legendární experiment přímo do hry Fortnite. Mentos se stal první značkou v ČR, která měla přímo ve hře obrandovanou zbraň – Mentos Fizzooku – se kterou hráči mohli aktivně interagovat. Tím se odlišila od dosavadních pasivních product placementů. Klíčovým prvkem pro nás byla lokální spolupráce s POGGERS, která zajistila autentické propojení s herní komunitou a vyvrcholila zábavným Mentos turnajem. Výsledkem byla mimořádně pozitivní odezva od gamingové komunity, influencerů, marketérů, a dokonce i od konkurenčních agentur, které Fizzooku dávají za příklad. To potvrdilo úspěšnou změnu vnímání značky jako inovativní a relevantní v herním prostředí.

Cíl

Hlavním cílem kampaně bylo zvýšit zájem a zvažování nákupu značky Mentos u cílové skupiny mladých dospělých (18-35 let) s afinitou ke gamingu.

Brandové cíle:
1. Posunout vnímání značky Mentos z tradiční cukrovinky na inovativní a relevantní značku, která aktivně komunikuje s Gen Z v jejich přirozeném prostředí – gamingu.
2. Zapojit cílovou skupinu do aktivní interakce se značkou prostřednictvím herního zážitku (obrandovaný herní item Mentos Fizzooka) a vytvořit přidanou hodnotu ve formě komunitního turnaje.

Mediální cíle:

Zásah 45 % CS a 20 000 zapojených hráčů v ČR v rámci digitální kampaně, 775 000 impresí v rámci POGGERS aktivace.

Kampaň Mentos Fizzooka měla za cíl ukázat, že i globální strategie lze úspěšně adaptovat pro lokální publikum s maximálním dopadem na consideration.

Strategie

Strategie vycházela z pochopení cílové skupiny Gen Z s cílem efektivně zvýšit zájem a zvažování nákupu značky Mentos. Klíčovým pilířem bylo adaptovat Mentos & cola experiment do relevantního interaktivního formátu, který by rezonoval s mladými dospělými (18-35 let) s afinitou ke gamingu.

1. Gaming je pro Gen Z přirozeným prostředím pro zábavu, socializaci a objevování. Značka Mentos se profiluje jako moderní a zábavná, Fortnite se svou masivní hráčskou základnou tak představoval pro doručení sdělení ideální prostor a umožnil oslovit mladé v prostředí, kde jsou novým zážitkům otevření.

2. Místo pasivního product placementu, který z principu nemůže mít dostatečný dopad, Mentos zvolil aktivní brand experience. Vytvoření obrandovaného herního itemu Mentos Fizzooka přímo ve hře bylo revolučním krokem. Umožnilo hráčům aktivně interagovat se značkou v herním světě, posílilo tak emocionální spojení a rezonovalo více než pouhé vizuální zobrazení. Fizzooka transformovala Mentos z pouhého produktu na součást herního zážitku.

3. Pro autentickou komunikaci a maximalizaci dopadu byla klíčová spolupráce s POGGERS. Jejich znalost české gamingové komunity a věrohodnost mezi hráči zajistily, že ti kampaň nevnímali jako vnucenou reklamu. Zapojení top herních influencerů (Alkan, Asimister) a mikro-influencerů dále posílilo důvěryhodnost a dosah sdělení, neboť influenceři jsou pro Gen Z klíčovými opinion leadery.

4. Vyvrcholením kampaně se stal turnaj Mentos Cup, který poskytl ideální prostor pro aktivní zapojení komunity. A přihlášených bylo víc než kapacita! Tím, že značku Mentos propojil s pozitivními emocemi, zábavou a vítězstvím, výrazně podpořil cíl zvýšení zvažování nákupu. Vygeneroval také bohatý organický obsah a živé diskuse v rámci komunity.

Mediální mix: YouTube, sociální sítě, Twitch a Discord zajistily široký dosah a frekvenci v cílové skupině. Vzhledem k tomu, že Gen Z preferuje rychlý a poutavý obsah, pracovali jsme s krátkými a vizuálně atraktivními formáty.

Realizace

1. Teasing fáze na YouTube a Meta -> cílem bylo vzbudit zvědavost a naznačit nadcházející spojení Mentos a gamingu. Současně probíhal organický teasing prostřednictvím kanálů POGGERS.
2. Boost fáze -> Globální kreativy (YT, META) představující Fizzooku a herní koncept.

Klíčová byla lokální aktivace s POGGERS, která zahrnovala:

a) webové články o Mentos Fizzooke a turnaji,
b) mystery boxy pro 20 gamingových mikro-influencerů s pozvánkou na turnaj,
c) výstupy na Metě, TikToku, Twitchi a Discordu,
d) YT videa influencerů (Alkan, Asimister),
e) turnaj Mentos Cup s účastí influencerů a 459 hráčů streamovali na Twitchi/TikToku.

Výsledky: 55% zásah CS na SoME, o 269 % více impresí v rámci aktivace POGGERS a 1,6x vyšší počet hráčů ve Fortnite, než jsme si původně dali za cíl.

Inovativnost

1. Namísto pasivního zobrazení produktu v herním světě, na které se jiné značky omezují, Mentos vytvořil plně funkční a interaktivní herní prvek – Mentos Fizzooku. Umožnil tak hráčům s "reklamním předmětem” s logem Mentosu aktivně interagovat. Tento přístup byl pro český trh průkopnický, nic podobného se tu v herním marketingu dosud neobjevilo.

2. Pro komunitu hráčů Fortnite byla klíčová realizace turnaje Mentos (v ČR podobný turnaj pravidelně pořádá pouze jeden velký influencer). Vybrali jsme za kapitány jak velké jména ve Fortnite (Alkan, Asimister), tak vycházející hvězdy. Stream vtipně moderovali osvědčení hráči, ne běžní moderátoři. Mentos se tak stal průkopníkem v organizaci brandového herního turnaje, což mu zajistilo obrovskou relevanci a důvěryhodnost v očích herní komunity.

Odvaha

Rizika:

1. Neznalost českého herního prostředí ze strany centrály: Žádný jiný z 20 trhů brandový turnaj Mentos nerealizoval. Spolehli jsme se na hlubokou znalost POGGERS komunity a influencerů a zaměřili se na autentický zážitek, ne na pasivní prodej.

2. Autorská práva: Globální zákaz zmínek o Fortnite v placené reklamě. Pro plné vysvětlení Fizzooky jsme využili organické kanály POGGERS.

3. Citlivost gamingové komunity: Riziko negativní reakce na placené promo. Nabídli jsme přidanou hodnotu (interaktivní herní prvek, turnaj) a spolupracovali s důvěryhodnými influencery.

4. Časové omezení: Změnit, jak značka komunikuje s mladou generací za pouhé 2 týdny! Jak? Díky přesné strategii, optimálnímu výběru kanálů, pečlivě zvoleným influencerům a především mistrovské aktivaci herní komunity.