Autor: Publicis Groupe, Leo Burnett Prague
Nejslavnější nůž v Česku
Kategorie podle realizace - Best Non Spot Campaign
Ročník: 20
Zadavatel: IKEA Česká republika, s.r.o.
Země: CZ
V úterý 27. května v nočních hodinách zazpívala světová megastar Dua Lipa píseň Na ostří nože Ewy Farné a celé Česko nemluvilo o ničem jiném.
A protože IKEA má cit nejen pro popkulturu, ale i pro kvalitní kuchyňské nástroje, rozhodli jsme se využít nadšení fanoušků a dostat do záře reflektorů náš nůž VÖRDA. Věděli jsme, že musíme reagovat rychle. Do pár hodin jsme vytvořili post, který následně sdílelo tisíce lidí a nakonec i samotná Ewa Farná!
Organický reach, který se nám podařilo dopočítat, přerostl neuvěřitelných 1 500 000 lidí. Skutečný výsledek bude pravděpodobně ještě mnohem větší.

Cíl
Využít aktuální popkulturní moment a připomenout lidem, že IKEA má nejen ikonické modré tašky, ale i pořádně ostré kuchyňské vybavení. To vše zvládnout bez mediálního rozpočtu, čistě organicky.
Strategie
Vsadili jsme na rychlost, jednoduchost a kulturní relevanci. Jakmile začalo českým internetem kolovat video, ve kterém Dua Lipa zpívá „Na ostří nože“, rozhodli jsme se naskočit na virální vlnu – s lehkostí a důvtipem, který k IKEA patří.
Realizace
Během několika hodin vznikl minimalistický vizuál s produktem VÖRDA a chytlavým copy: "Ať to také v kuchyni hraje na ostří nože. VÖRDA byl pro vás stvořen".
Post jsme publikovali na sociální sítě IKEA, kde ho rychle začali sdílet fanoušci, influenceři i média. A pak dokonce i samotná Ewa Farná. To vše bez jakékoliv placené podpory.
Inovativnost
Inovace v našem případě nebyla o technologii, ale o přístupu. IKEA se stala součástí popkulturního momentu v reálném čase – ne jako značka, která něco prodává, ale jako značka, která poslouchá, chápe a reaguje.
V Česku je stále málo značek, které si dovolí být v reaktivní komunikaci opravdu rychlé, chytré a odvážné. My jsme to zkusili – a dokázali, že i kuchyňský nůž může prorazit do showbyznysu.
Odvaha
Klasická schvalovací kolečka jsme odložili stranou. Věděli jsme, že když chceme být součástí konverzace, nesmíme ji jen sledovat – musíme ji stihnout. Riskovali jsme sázku na jeden vizuál, žádný budget a pouze organiku. Výsledek? IKEA jako dostupné řešení pro všechny, kteří v kuchyni rádi ostré.