Autor: Publicis Groupe, Leo Burnett Prague, MSL Czech Republic
Fortuna dává Puck Off předsudkům
Kategorie podle cíle - Best Awareness Campaign
Ročník: 20
Zadavatel: Fortuna Entertainment Group a.s.
Země: CZ
Ženské hokejistky naráží během své cesty na řadu předsudků. Často se setkávají s názorem, že hokej je "mužský sport", nebo že není dostatečně dynamický a atraktivní. Těžkostem ženy nečelí pouze na ledě, odráží se i v nízké mediální viditelnosti. Znamená to nejen méně fanoušků, ale také horší přístup ke sponzoringu a finanční podpoře.
Vlivem těchto předsudků je ženských hráček mnohem méně než hokejistů – konkrétně až 4,6× méně. Zároveň se jim dostává výrazně menší mediální podpory – pouhých 10 %. Abychom na tento problém upozornili a přitáhli pozornost veřejnosti i médií, vytvořili jsme unikátní symbol: puk, který ztělesňuje těžkosti ženského hokeje v Česku – váží 4.6x víc než klasický (rozdíl v počtu aktivních hráčů ženy vs. muži) a obsahuje jen 10 % kvalitního kaučuku (desetina mediálního prostoru).
Střílí se s ním těžko, ale odpálit se dá. Stejně jako předsudky.
Kampaň “Dejte puck-off předsudkům” fandila našim hráčkám po celou dobu MS v ženském hokeji, zasáhla miliony diváků a dokázala, že Fortuna přeje všem, kteří se nebojí jít si pro svou výhru.

Cíl
Projekt "Puck Off Předsudkům" bojoval proti stereotypům a současně výrazně podpořil mediální zájem o ženský hokej. Kampaň si v krátkém čase získala pozornost miliónů diváků a přitáhla pozornost ke stále přetrvávajícím předsudkům v hokeji, o kterých je třeba mluvit.
Tím ale naše cesta určitě nekončí. Cílem Fortuny je dlouhodobá změna. Chceme, aby se ženský hokej stal plnohodnotnou součástí sportovního prostředí, s odpovídající podporou i zájmem veřejnosti. Puk je symbolem této cesty.
Strategie
Klíčovým nástrojem se stal symbolicky těžký puk – předmět, který okamžitě přitahuje pozornost a zároveň nese hluboké sdělení. Bez zbytečných slov ukazuje, s jakou zátěží se hráčky potýkají – nejen fyzicky, ale hlavně společensky.
V kampani jsme pracovali s emocemi, nikoli s dramatem. Místo obviňování jsme inspirovali. A místo plakátových sloganů jsme dali prostor skutečným tvářím českého ženského hokeje, které sdílely své zkušenosti a osobní příběhy. Díky tomu se komunikace přirozeně přenesla do médií, na sociální sítě i do veřejné debaty.
Zároveň jsme využili příležitost domácího MS žen v Českých Budějovicích a strategicky načasovali kampaň tak, aby podpořila nejen sledovanost, ale i celospolečenský zájem o ženský hokej jako plnohodnotný sport s vlastním hlasem a budoucností.
Kampaň běžela primárně v médiích, na sociálních sítích a onlinu a podpořila jí i řada influencerů a známých osobností. Mezi nimi i Jiří Procházka.
Realizace
Abychom sílu symbolu přetavili v reálný zážitek, nechali jsme s těžkým pukem zahrát i několik profesionálních hokejistů – a ti okamžitě pochopili, že s tímhle kusem gumy se hra mění v úplně jiný sport.
Stejnou zkušenost jsme nabídli i novinářům, kteří si puk mohli sami vzít na hokejku a doslova pocítit váhu předsudků, se kterými se hráčky potýkají.
Kampaň následně podpořila řada influencerů, sportovní i lifestylová média a naše poselství se tak rychle šířilo českým mediálním prostorem.
Inovativnost
Unikátní symbol: na míru vyráběný těžký puk jako jednoznačné ztělesnění předsudků panujících v českém hokeji.
Emoční angažovanost díky hlavním tvářím naší kampaně: Tereza Sadilová, Sára Čajanová, Andrea Trnková a další úspěšné bojovnice se nebály sdílet své osobní příběhy a inspirovat tak ostatní.
Spojení s domácím ženským MS v Českých Budějovicích: využili jsme momentu růstu zájmu a viditelnosti ženského národního týmu během mistrovství. Právě dobré načasování bylo pro úspěch celé kampaně klíčové.
Odvaha
Nebáli jsme se na rovinu a bez zbytečných výkrut otevřít stále velmi tabuizované téma genderových stereotypů a nerovností v hokeji. Už samotný název „Puck Off Předsudkům“ jde jednoznačně „na tělo“ s jasným tahem na bránu. A po vyhodnocení kampaně je jasné, že se odvaha celého týmu - včetně našich hráček - vyplatila.